8 Mayıs 2010 Cumartesi

2 el otomobillere satış lara sabit plaka darbesi

Mayıs’ta yürürlüğe giren sabit plaka uygulaması galericilerin yanı sıra vatandaşları da kara kara düşündürüyor. Zorunlu nedenlerle ve Bakanlık izni olmaksızın plaka değişimine müsaade edilmesi araç satışlarına da darbe vurdu.




1 Mayıs itibarıyla yürürlüğe giren Karayolları Trafik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik kapsamında, mevcut tescilli araçların plaka numaraları ile ilk defa tescil edilecek araçlara verilecek plaka numaralarının, bazı haller dışında hurdaya ayrılıncaya kadar değiştirilemeyeceği uygulamasının yürürlüğü girmesi ile galericiler kara kara düşünmeye başladı.



Tescil plaka numaralarının, sadece can ve mal güvenliğinin gerekli kılındığı hallerde, araç sahibinin yazılı müracaatına bağlı olarak, ikamet ettiği yerin mülki amirinin talebi ve İçişleri Bakanlığının onayı ile değiştirilebileceği uygulaması başta Doğu Anadolu Bölgesi olmak üzere birçok kullanıcıyı mağdur etti.



Uygulama en çok galericileri vurdu. İkinci el araç alıp satan galericiler, doğudan getirdikleri ya da batıdan getirdikleri araçları satamaz duruma geldiler. İkinci elde müşterilerin özellikle bazı bölgelere ya da illere ait araçları ‘temiz’ olsa bile plakaları yüzünden almadıkları belirlendi.



Galericiler uygulamanın sıkıntıları olduğunu ve satışlarının durduğunu belirterek bu konuda acilen değişikliğe gidilmesini istediler…Plakalarla ilgili olarak bazı vatandaşlar da şehir dışına çıktıklarında, bazı bölgelerde şehirlerin ağırlıklı siyasi görüşlerinin araca zarar verilip verilmemesinde etkili olduğunu düşünüyor.



PLAKAYA GÖRE MUAMELE



Konuyla ilgili görüşlerini aldığımız İstanbul Otomobil ve Galeri İşletmecileri Derneği Başkanı Zeki Akbal, uygulamanın henüz yeni olması nedeniyle tam sonuçlarının analiz edilememesi ile beraber, birtakım sıkıntıların kendilerini gösterdiğini ifade etti.



Akbal “Önceki uygulamada araç satıldığında ya da el değiştirdiğinde plaka da değiştiriliyordu. Şimdi plakaları araçlar üzerinde sabitlendi. Önceki uygulamaların da dezavantajları vardı. Hasarlı araçlar şehir dışına çıkarılıp plaka değiştirilip yeni plakalarla hasarsız olarak sunuluyordu. Şimdi yeni uygulama ile bunun önüne geçilse de İstanbul’daki bir vatandaşın Anadolu’dan gelecek araca binmek istemeyebilir” dedi.



Bu konuda bir çalışma yaptıklarını ve uygulamanın sağlıklı olmadığına dair açıklama yapacaklarını anlatan Akbal, artık alım satımlarda 'şehir dışı plakaları almayalım mı' diye tereddüt yaşadıklarını söyledi. Bu konuda sıkıntıları olduğunu ifade eden Akbal, kararın bürokraside bir takım kolaylıklar getirse de vatandaşın işini zorlaştıracağını düşünüyor.



PLAKA ARACA DEĞİL ŞAHSA AİT OLMALI



Akbal plakların Avrupa’daki gibi araca değil şahsa ait olması gerektiğini daha önce de ilgili birimlere teklif önerdiklerini söyledi. Akbal; İstanbul’da günde ortalama 1500-2000 adet otomobil satıldığını ve bunların yüzde 10’unun Anadolu’ya gittiğini hatırlattı.



Anadolu’da İstanbul plakasına rağbetin az olduğunu artık plakaların hangi ile satılırsa satılsın plakasının değişmemesinin ise ticarette dezavantaj oluşturduğunu söyledi.



Akbal İstanbul’daki eski araçların Anadolu’ya dağıldığını ve bunların yerine yenilerinin trafiğe katıldığını ifade etti. Yeni uygulama ile bu araçların Anadolu’ya gitmemesi nedeniyle sıfır araç satışının da etkileneceğinin altını çizdi.



Trafikteki eski araçların Anadolu’ya gittiğini anlatan Akbal,Anadolu’nun bir bakımda İstanbul’un araba çöplüğü olduğunu eski toros, broadway, şahin vb araçların trafikten kaybolmadığını ya da çıkmadığını, bunların Anadolu’ya gönderildiğini kaydetti.



GÜVENLİK KONUSUNDA ARTISI EKSİSİ



Yeni sistemin güvenlik açısından faydası olduğuna inandıklarını anlatan Akbal noterlerde aracın çalıntı ya da farklı yasal olmayan durumu varsa bunun tespit edilebileceğini belirtti.



Önceki sistemde satış işlemlerinin anlık yansımadığını çalıntı bir aracın kısa sürede plakası değiştirilerek satılabildiğini ve alıcının mağdur olduğunu anlatan Akbal yeni sistemin buna müsaade etmediğini bildirdi.



Sistemin güvenlik açısından bazı dezavantajları da olduğunu söyleyen Akbal bazı illere ait plakaların vatandaşlar tarafından kullanılmasının da istenmeyeceğini belirtti. Güvenlik açısından da sıkıntılar olabileceğini vurgulayan Akbal ‘Amerika’yı yeniden keşfetmeye gerek olmadığını, Avrupa’da plakaların şahışlara ait olduğunu, trafik cezalarında da şahsa ait plakaların avantaj sağlayacağını söyledi.



ALTYAPI SORUNU ÇÖZÜLMELİ



Değişikliğe gidilirken noterin devreden çıkmasını bekleyen vatandaş Trafik tescil’in devreden kalktığını ve polis meşgul edilmediğini, özellikle noter fiyatlarının düşmesi ile de kolaylaştığını belirtti. Akbal, noterlerde birtakım sorunlar yaşandığını ve bunun noterle polisin altyapısının yeterince entegre olmamasından kaynaklandığını anlatırken uygulamanın daha faydalı olacağına inanıyor…



Maliyetlerin düşmesi ikinci elde devir işlemlerinin maliyeti üst sınır olarak 100 TL civarında gerçekleştiriliyor. Her yıl 400-500 bin aracın trafiğe girdiği ve 17 milyonun üzerinde motorlu taşıtın bulunduğu Türkiye’de uygulamanın net sonuçları gelecek dönemde daha fazla gün yüzüne çıkacak.
alıntı

Haber7